Patriotismul este
cel mai mare duşman al regionalizării. Discursurile politicienilor sau ale
intelectualilor, figuri publice sau nu, se pliază, în funcţie de situaţie, fie
pe ideea patriotismului local, fie pe cea a patriotismului naţional. Prin
contaminare, oamenii de rând au ajuns să vadă în regionalizare un „bau bau”,
care vine să le desfiinţeze buna ordine internă judeţeană, cât şi buna relaţie
cu îndepartata metropolă naţională.
Atunci când
statul era închis în spatele frontierelor, un sistem centralizat era relativ
eficient. Odată cu deschiderea economică şi teritorială a ţării noastre, acest
tip de sistem nu mai asigură coeziunea necesară, punând în pericol chiar
supravieţuirea funcţională a României. Scoateţi janta de la o roată de
bicicletă. Ceea ce era cândva o structură rigidă şi funcţională, devine o instalaţie
extrem de fragilă, din care spiţele se pot risipi. Tot aşa şi structura
teritorială a României nu mai este decât o construcţie fragilă. Teritoriile
pulverizate în alveole judeţene de mici dimensiuni, în absenţa unor metropole
regionale autohtone, sunt nevoite să se recentreze funcţional pe metropole din
afara graniţelor. Bucureştii, în rol de pivot în ecuaţia teritorială naţională,
este insuficient pentru a asigura coeziunea teritorială a României. În lipsa
unor metropole regionale pe post de relee în teritoriu şi în cvasi-absenţa relaţiilor
directe între judeţele vecine, Capitala nu-şi poate juca eficient rolul de
metropolă naţională. Putem fi patrioţi până-n rărunchi, dar degeaba, dacă nu
înţelegem mecanismele de funcţionare ale teritoriului.
Eficienţa unei
naţiuni nu stă neaparat în forţa capitalei, cât mai ales în competitivitatea
teritoriilor sale. Germania, Italia sau Elveţia sunt doar câteva exemple ce pot
susţine afirmaţia. Aceste state au optat pentru construcţii teritoriale
naţionale policentrice, în care fiecare metropolă regională îşi joacă propriul
rol, fiind integrată în sisteme complicate de relaţii la nivel naţional şi
internaţional. Să luăm cazul Germaniei, care reprezintă arhetipul
construcţiilor statale policentrice. Berlinul, cel mai important centru politic
şi administrativ al ţării, e surclasat în multe domenii de alte metropole:
Frankfurt pe Main e capitală incontestabilă a serviciilor bancare şi de
asigurări ale Germaniei, jucând un rol de prim ordin şi la nivel global; este
în acelaşi timp şi cel mai mare hub aerian al statului şi unul dintre cele mai
mari noduri de comunicaţii ale Europei; regiunea urbană Rhein-Ruhr işi asigură
detaşat primatul industrial, dar şi pe cel demografic; Munchen e capitala
turismului şi a IT-ului german etc. Diviziunea teritorială a funcţiilor social-economice
asigură complementaritate funcţională între regiunile germane. Astfel, coeziunea
teritorială este potenţată şi impune eficienţă maximă Germaniei în raport cu
Franţa sau Marea Britanie, unde, în ciuda eforturilor de descentralizare,
capitalele concentreză funcţiile de control teritorial şi economic.
Veţi spune că exemplul unui stat
mare şi important economic nu poate fi un reper pentru noi. Sunt de acord că
România nu e Germania. Başca, acest stat mai e şi locuit de nemţi. Mai mult,
puteţi să aduceţi în discuţie şi faptul că geometriile administrative ale
Germaniei, în care tradiţia oraşelor libere a impus în gridul administrativ regional
şi construcţii teritoriale exclusiv urbane, precum oraşele-landuri Hamburg şi
Bremen, nu sunt adecvate Romaniei. Şi cu asta sunt de acord. Însă, geografia
operează cu un concept numit transcalaritate, ce reprezintă proprietatea unui teritoriu
sau fenomen de a se organiza la diferite scări spaţiale. În această logică,
toate fenomenele şi tipurile de organizare pot fi reduse la scară, păstrând bineînţeles
proporţiile. Să luăm cazul regiunii de Nord-Est, care în actuala sa formă poate
deveni o regiune administrativă mai eficientă, decât dacă am obţine două sau
chiar trei pseudo-regiuni, cu o geometrie asemănătoare celor de factură
sovietică din anii 60. Urmând exemplul policentric de organizare al Germaniei,
putem susţine specializări funcţionale la nivele teritoriale inferioare,
bazându-ne pe brandurile existente sau construind altele noi. În cazul Iaşilor,
consolidarea serviciilor sanitare şi a celor de învăţămant superior, în paralel
cu cercetarea ştiinţifică, îl va impune ca un pol atractiv pentru neoindustrii.
Sprijinirea activităţilor culturale şi punerea în valoare a monumentelor, vor
imprima atractivitate turistică. Axa Bacău-Piatra Neamţ-Bicaz, dacă va fi sprijinită
ca axă industrială de prim rang a regiunii, va atrage sediile sociale ale unor
importante companii la nivel naţional. Consolidarea grupării Suceava-Botoşani
ar impune polarizarea eficientă a părţii nordice a Moldovei. Potenţarea economică
a unor oraşe secundare, precum Bârlad, Vaslui sau Roman va imprima stabilitate
spaţiilor rurale proxime. Sprijinirea activităţilor turistice în zona montană
suceveană şi nemţeană va impune o regiune turistică integrată de prim rang.
Toate acestea vor duce la consolidarea coeziunii teritoriale şi la creşterea
competitivităţii unei regiuni ce are potenţial.
(Ziarul de Iasi, 26.09.2013)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu